۰
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب : ۲۷

خوش خدمتی شورای رقابت به خودروسازان

به گزارش بیان در 12 تیر ماه سال جاری بود که عضو ناظر شورای رقابت از موافقت این شورا با افزایش حداکثر یک تا 1.5 درصدی قیمت پراید و تیبا و همچنین رشد 2.5 درصدی قیمت سمند و پژو خبر داد. ولی ملکی اظهار داشت که شورای رقابت موضوع تقاضای ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولاتشان را مورد بررسی قرار داده است و در نهایت اعضای شورا با رشد قیمت برخی خودروهای پر تیراژ موافقت کرده اند. ملکی گفت: طبق مصوبه شورای رقابت قیمت پراید و تیبا حداقل حدود 150 هزار تومان و قیمت پژو و سمند حدود 400 هزار تومان افزایش خواهد یافت. این اولین خوش خدمتی شورای رقابت در یک ماهه اخیر به خودروسازان بود. خوش خدمتی که باعث شد تا خودروسازان به صورت مستقیم از آن نفع ببرند.
 
اما دومین خوش خدمتی شورای رقابت که باعث می شود خودروسازان همواره از آن به صورت غیرمستقیم سود ببرند عدم دخالت در برخی از ثبت نام ها برای برخی خودروهاست. در گذشته شاهد بوده ایم که خودروسازان با عرضه اندک برخی خودروها باعث ایجاد حاشیه بازار و افزایش قیمت آن ها شده اند، اخیراً نیز این اتفاق برای پژو 207 آی اتوماتیک مشاهده شده است. 
 
به عنوان مثال در27 اردیبهشت ماه 1396 ثبت نام خودروی دنا پلاس در تعداد بسیار محدود آغاز شد. همین عرضه محدود این خودرو و تقاضای بالا برای خرید آن، باعث شد تا بازار سیاه برای خرید و فروش حواله های آن شکل بگیرد و قیمت این نوع خودرو به صورت کاذب افزایش یابد. 
 
اخیراً نیز این ماجرا برای خودروی پژو 207 آی اوتوماتیک به نحوی تکرار شده است. به نقل از تسنیم، مرحله دوم فروش پژو 207 آی اتوماتیک در حالی صبح دیروز مورخه 8 مرداد 96 آغاز شد که کمتر کسی امکان ثبت در سایت فروش ایران خودرو را پیدا کرده و اکثر مردم با اخطارهایی از سوی سایت رو به رو شدند. جالب اینکه خیلی زود سایت فروش بسته شد و دیگر کسی قادر به ثبت نام نبود. 
 
با توجه به مشکل ثبت نام و عرضه محدود خودرو پژو 207 آی اتوماتیک، قیمت این خودرو در بازار به 50 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که ایران خودرو، قیمت آن را 47 میلیون و 327 هزار تومان اعلام کرده است. بنا بر اذعان فعالان بازار خودرو این اختلاف قیمت 3 میلیون تومانی، بازار دلالی را رونق داده و همین امر باعث شده تا حاشیه بازار این محصول زیاد شود.
 
همان گونه که ملاحظه می شود این دو نمونه مذکور که در سال جاری رخ داده است تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که در طی این سال ها پیرامون ثبت نام خودروها اتفاق افتاده است و همواره خودروسازان به صورت غیرمستقیم از آن نفع برده اند و مردم از آن متضرر شده اند. این در حالی است که طبق وظایف تعریف شده برای شورای رقابت، این شورا باید هر کجا که اعمالی منجر به اخلال در رقابت شود و این اخلال باعث بالا رفتن ساختگی قیمت کالا یا خدمت در بازار گردد ورود پیدا کند و با آن برخورد نماید. اما در سال های اخیر همواره نمونه هایی را می توان در زمینه همین عرضه محدود خودروها یافت که عدم دخالت شورای رقابت باعث شده است قیمت ها به صورت کاذب افزایش یافته و همواره خودروسازان به صورت غیرمستقیم از آن نفع برده اند.
 
بهتر است شورای رقابت به رسالت خود بازگشته و نظارت خود را افزایش داده و جهت جلوگیری از زیان مردم، به قضیه ثبت نام
 محدود خودروسازان ورود پیدا کند و این حاشیه بازار در خودروهای ثبت نامی را از بین ببرد.
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما