پایگاه خبری بيان ما 16 شهريور 1398 ساعت 14:41 http://www.bayanema.ir/news/31134/آیا-ایران-امامزاده-جعلی-داریم -------------------------------------------------- عنوان : آیا در ایران امامزاده جعلی داریم؟! -------------------------------------------------- جعلی بودن امامزادگان یکی از شبهاتی است که طی سالیان اخیر حرف و حدیث‌های زیادی را به خود اختصاص داده است؛ در این گزارش به شبهه جعلی بودن امامزادگان پاسخ داده شده است. متن : آیا در ایران امامزاده جعلی داریم؟! جعلی بودن امامزادگان یکی از شبهاتی است که طی سالیان اخیر حرف و حدیث های زیادی را به خود اختصاص داده است؛ در این گزارش به شبهه جعلی بودن امامزادگان پاسخ داده شده است. خبرگزاری فارس؛ گروه دیگر رسانه ها:عشق به اهل بیت(ع) آن چنان در وجود عاشقانش رخنه کرده است کهبا فرا رسیدن ایام خاصی همچون محرم و صفر، با تمام وجود در راه عزاداری سید و سالار شهیدان؛ امام حسین(ع) سر از پا نمی شناسند. ارادتمندان اهل بیت(ع) و امام زادگان در طول سالیان دراز با زیارت قبور مطهر این بزرگان ازحض و بهره معنوی بسیاریبرخوردار شده اند. سادات علوی در چهار گروه وارد ایران شدند زمانی که امام زادگان و سادات علویبه سرزمین ایران گام نهادند؛ مقارن با خلافت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) بود. در آن زماندین اسلام در میان ایرانیان پذیرفته شده بود و ایران به عنوان مکانی امن برای مسلمانان ودوستداران اهل بیت(ع) و خاندان پیامبر(ص) به شمار می آمدو شرایط آن را داشت که محلی برای اقامت و سکنایسادات و امام زادگان باشد. این بزرگان در ۴ مرحله تاریخی وارد ایران شدند. به گفته تاریخ نگاران؛ امام زادگان و سادات علوی با دو هدف به ایران آمدند عده ای از این بزرگان با هدف ترویج دین مبین اسلام و تشیع به ایرانآمدند و گروهی دیگر نیز به سبب وجود حکومت های ظالم وقت در سرزمین های مادریشان تصمیم گرفتند برای نجات جان خود به ایران پناه بیاورند. گروه اول و قسمت اعظم سادات، بعد از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم امویان و خون خواهی امام حسین(ع) وارد ایران شدند که با توجه به شرایط حاکم آن زمان در مقابل ظلم امویان تاب نیاوردند وبه شهادت رسیده اندو در استان های مختلف مدفون شدند. دوران خلافت حجاج بن یوسف زمانی بود که گروه دوم سادات و امام زادگان وارد ایران شدند.پذیرش ولایتعهدی امام رضا(ع) دلیلی شد تا بیش از ۴۰ هزار نفر از سادات و امام زادگان به ایران مهاجرت کنند. با ورود این بزرگان در آن مقطع تاریخی و شهادت امام رضا(ع) به دست حاکمان عباسی، مسیر ورود سادات علوی از مرز بصره و اهواز به داخل ایران جریان بیشتری گرفت. آنها از سوی اهواز به استان های مرکزی و جنوبی مانند فارس، یزد، اصفهان، سمنان و خراسان ورود پیدا کردند. شهادت امام هشتم(ع) دلیلی شد که این بزرگان نیز به دست حاکمان ظالم عباسی به شهادت برسند و در همین استان ها نیز بهخاک سپرده شوند، از آن زماناین بقاع به عنوان امام زادگان مورد احترام ایرانیان قرار دارند. گروه چهارم دسته ای از سادات به شمار می آیند که تعداد آنها از سه گروه دیگر بیشتر است، اینان در زمان حکومت علویان برمازندران به ایران مهاجرت کرده اند. بیشتر پراکندگی امام زاده ها در قم، ری، قزوین، مازندران و بخش های جنوبی ایران مربوط به مهاجرت آنان به این مناطق است. امام زادگان پس از مهاجرت به این سرزمین ها همان جا به شهادت رسیده و یا وفات کرده اند. حکومت علویان بر مازندران، شرایط ورود گروه چهارم سادات را به ایران فراهم کرد. تسلط علویان بر مازندران علتی بود که گروه چهارم امام زادگان و سادات علوی از سه گروه دیگر بیشتر باشند به همین علتورود این بزرگان با پراکندگی در شهر های قم، ری، قزوین و مازندران همراه بود. شبهه پراکنی درباره امام زادگان با هدف ضربه زدن به اصل دین است موضوعی که همواره از سوی برخی افراد با هدف وارد کردن شک و شبهه به وجود امام زادگانمطرح شده است، مسئله افزایش آمار امام زاده هاقبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامیاست. از سوی دیگر انجام برخی آداب و رسوم خرافی توسط برخی افراد بی اطلاع در این مکان هابسیار نگران کننده است. اصالت و درستی وجود این امام زادگان نیز از دیگر مواردی است که همواره مورد سؤال برخی شکاکان با اهداف گوناگونبوده است. نظر آیت الله صافی گلپایگانیدرباره تحقیق دربارهامام زادگان این است کهبه صورت عمومی درباره صحت و سقم وجود امام زادگان نمی توان نظر داد، اما باید تعریف دقیق و واحدی از امام زادگان داشته باشیم. اوایل انقلاب بسیاری از امام زادگان جعلی شناسایی و تخریب شدند حجت الاسلام محمد نوروزپور در گفتگو با خبرگزاری آنادرباره وجود امام زادگان جعلی در ایران می گوید: ما امامزادگان جعلی نداریم، بعضاً اوایل انقلاب یا قبل از انقلاب بعضی از افراد در بعضی از جاها بر اساس خواب یا حدس و گمان مطرح می کردند که در فلان محل فردی مدفون شده که امام زاده است، مثلاًکسی می گفت؛ من خواب دیده ام که در این محل امام زاده ای مدفون است و این امام زاده به خواب من آمده و گفته است؛من امام زاده هستم،در این محل به قبر من توجه نمی شود.بر همین اساسبا ساختن بنایی بر روی آن قبر آن مکان تبدیل به امام زاده شده است. در همان اوایل انقلاب با ورود سازمان اوقاف و امور خیریه تمام این مواردی که سندیت نداشته اند تخریب شده استبه عنوان مثال؛ در استان مازندران بیش از ۷۲مورد تخریب شده است.بعد از انقلاب هم چندین مورد داشتیم که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه پیگیری شده و توسط دستگاه های ذی ربط و مراجع قضایی و امنیتی تخریب شده اند. وی اظهار می کند:اما اینکه عده ای می گویند امام زاده جدیدی احداث شده است، این اصلاََ واقعیت ندارد. شاید گفته شود؛ ما از اینجا رد می شدیم، کنار این خیابان امام زاده ای نبوده، و به یکبارهدیدیم گنبد و بارگاهی بالا رفتهو امام زاده ای ساخته شده است، حقیقت از این قرار است که بقاع متبرکهقبور این امام زادگانحرم های کوچکی داشتند، به اندازه یک اتاقک،خیری پیدا شده کنار این بقعه زمین هایی را خریداری کرده و با توجه به حاجتی که از وجود این امام زاده گرفته برای آن گنبد و گلدسته، رواق و شبستان ساخته است،لیکن اصل بقعه وجود داشتهو موجودیت آن در اسناد سازمان اوقاف موجود است. البته مسئله بازسازی و مرمت و همچنین گسترش فضای امامزادگان در دستور کار سازمان اوقاف است. به طور مثال در حال حاضر بیش از ۲ هزار امامزاده در حال مرمت و بازسازی هستند که تمام این اقدامات با نظر مستقیمسازمان اوقاف و معتمدین و هیئت امنای آن امام زاده انجام می شود. مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه یادآور می شود: مردم و متدینین با توجه به عشقی که به امام زاده محله شان دارند، در این مکان ها درمانگاه وزائرسرا می سازند و شبستان هایشان را گسترش می دهند،بودجه ای نیز از سوی دولت به این نوع کار ها اختصاص پیدا نمی کند. بودجه آن کاملاً مردمی است،مردم با عشق و علاقه ای که دارند این کارها را انجام می دهند. حرم امام رضا(ع) نیزاز روز اول این گونهنبوده است، حرم امام رضا(ع) یک هزار و ۲۰۰ سال است که بنا شده و بار ها بازسازی و مرمت و گسترش یا فته است. نکته مهم این است که بازسازی و مرمت و یا گسترش یک امام زاده به معنای ساخت یک امام زاده جدید نیست. نوروزپور در ادامه سخنان خود بیان می کند: مردم ما مطمئن باشند که سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی این کار با حساسیت بسیار بالایی این مسائل را رصد می کند و اگر بقعه ای وجود داشته باشد که اصالت لازم را دارا نباشد سازمان اوقافبا جدیت با این گونه موارد برخورد قاطع می کند. به حمدالله با موارد این چنینی برخورد نداشته ایم. وی در رابطه با واردکردن برخی شبهات به مسائل اعتقادی تأکید می کند: نکته مهم در رابطه با وارد کردن شبهه به آمار امامزادگان است که عده ایتصور می کنند امام زادگان از قبل از انقلاب تا کنون افزایش پیدا کرده اند،در صورتی که این چنین نیست. قبل ازانقلاب آمار درستی از وجود امام زادگان وجود نداشته است. و بسیاری از امام زادگان نیز یا شناسایی نشده و یا در آمار نیامده اند.هر منبعی که آماری ارائه می کرده تماماََ بر اساس حدس و گمان و تخمین بوده است.قبل از انقلاب کار کارشناسی و بررسی درستیبر روی آمار امام زاده ها انجامنشده بود و پایشی ازتعداد امام زاده ها وجود نداشت. اطلاعات درستی از این بزرگان دردستنبود و همچنین در میراث فرهنگی کشور نیزبه ثبت نرسیده بودند. تمام امام زادگان ثبت میراث فرهنگی شده اند نوروز پور درباره فعالیت های انجام شدهسازمان اوقاف و امور خیریهدر زمینه امام زادگان نیز اظهار می کند:سازمان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی در یک اقدام مشترک تمام امام زاده ها را به ثبت رساندند، این مکان هاکه آثار تاریخی ما هستند در شهرها و بلاد مختلف ثبت میراث فرهنگی شدند و تمام اسناد و مدارک این امامزادگان در سازمان اوقاف مربوطهموجود است. سامانه جامع امام زادگانیکی از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه است که در آن مشخصات و اسناد تمام امام زادگان در کل کشور ثبت و ضبط شده و برای تمام علاقه مندان قابل دسترسی است. در واقعمشخص است که در کشور و هر استاندر حال حاضر چه تعداد امام زادهثبت شدهکه مورد تأیید سازماناوقاف و امور خیریه هستند. وی در ادامه تصریح می کند: مردمبرای آگاهی از صحت و سقم وجود مکان های مقدس مانند امام زادگان می توانند به ادارات اوقاف سراسر کشور مراجعه کنند.شجره امام زاد گان و شرح حال شان در سامانه جامع امام زادگانبارگذاری شده و در ادارات اوقاف شهرستان ها نیز موجود است.سازمان اوقاف و امور خیریه با همکاری نهادهای ذی ربط، دستگاه های مسئول و اساتید حوزه و دانشگاه در حال تهیه دائرة المعارف بقاع متبرکه کشور است. دائرة المعارف امام زادگان درحال تدوین است مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریهدر باره آمار و اطلاعات امام زادگان ادامه داد: دائرة المعارف بقاع متبرکه بعد از تکمیل شدن در سامانه جامع امام زادگان بارگذاری خواهد شد.این اقدام با همکاری اساتید حوزه و دانشگاه و کسانیکه در علم انساب تخصص دارند و مورد تأیید هستندو همچنین با استفاده ازاسناد معتبری که در کتابخانه های اوقاف، آستان قدس رضوی و قم وجود دارد تالیف و چاپخواهد شد. وی با تصریح بر نظارت سازمان اوقاف بر تمام امور امام زادگان بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی بعضی از بقعه ها تخریب شده و بعضی ها تغییر کاربری داده اند، زمانی کهبرای سازمان اوقاف محرز شده؛ امام زاده ایسندیت لازم را دارا نیستاقدام لازم را انجام داده است، به طور مثال۷۲ بقعه فقط در استان گیلان تخریب شده است. جایی لازم بوده تخریب شود، تخریب شده، جاهای دیگری هم که نیازی نبودهکاربری اش را عوض کرده اند، مثلاً گفته اند اینجا حرم نیست، ضریح را جمع کردهو آنجا را به حسینیه تبدیل کرد ه اند. بارگذاری اطلاعات تمام امام زادگان در سامانه جامعه موقوفات نوروز پور یادآور شد: بقاع متبرکه در سامانه جامع موقوفات بارگذاری شده اند و تمام موارد مشخص است. مردم و محققان اگر سؤالی دارند می توانند به ادارات اوقاف و امور خیریه مراجعه کرده و از بانک جامع اطلاعاتیاستفاده کنند. تاریخ، ورود امامان و امام زادگان را به ایران در مقاطع مختلف ثبت و ضبط کرده است که تماماََ قابل مشاهده و بررسی است. وی در ارتباط با ورود امام زادگان به ایران و شهر های مختلف گفت:مثلاً امام زاده علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال مدفون هستند، زمانی که مردم کاشان خدمت امام باقر(ع) حضوراً رسیدند واز ایشان درخواست کردند که برای تبلیغ دین مبلغ نیاز داریم، امام باقر(ع) فرزندش علی بن باقر(ع) که از علمای زمان بودند را به کاشان فرستادند و ایشاندر نهایت در همان جابه شهادت رسیدند ودر مشهد اردهال کاشان به خاک سپرده شدند.مزار امام زاده علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال یکی از مکان های مقدس و بسیار مورد وثوق مردم ایران است. جلوگیری از اعمال خرافی در حرم امام زادگان توسط سازمان اوقاف مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریهبا بیان این مطلب کهبعضی افراد دراماکن و بقاع متبرکهبه اعمال خرافی دامن می زنند، خاطرنشان می کند: خرافاتدر همه ادیان و زمان ها بوده و هست. هیچ کس نمی تواند تماماً جلوی خرافات را بگیرد،اما تنها راه برای کاستن اعمال خرافی کار های فرهنگی است. گاهاََ شاهد انجام بعضی اعمال خرافی در امام زادگان هستیم که باعث تأسف و نگرانی می شود، اما نکته مهم در این است که سازمان اوقاف به عنوان متولی امور امام زادگان با تمام این بدعت ها و خرافات مبارزه می کند و تاکنون نیز بسیاری از این نوع اعمال خرافی را جمع کرده است.آنجایی که سازمان اوقاف متوجه اعمال و عادات خرافی در بقاع متبرکه و امام زادگان می شود جلوی این سنت های غلط را می گیرد. نوروز پور در ادامهتأکید می کند: مسئله نذورات و وجوهی که مردم بهامام زادگان اهدا می کنند نکته ای بسیار مورد اهمیت است، چراکه درآمد امامزادگان هر محله در همان محل و برای امورات عمرانی و اعمال خیرخواهانه هزینه می شود. در حال حاضردر کشور ۲۲ هزار نفر جزءهیئت ا منایامام زادگان هستند کهموظفند در امام زادگان کارهایی مانند، عمران و آبادی، مرمت، و همچنین کارهای فرهنگی، قرآنی و خدمات اجتماعی را انجام دهند. منابع نذورات امام زادگان صرف امور خیریه همان محل می شود وی یادآور شد: رسیدگی به امور فقرا، نیازمندان، بحث دارو و درمان، کلاس های مختلف، مشاوره های خانوادگی ومذهبی نیز از دیگر فعالیت هایی است که به واسطه وجود امام زادگان انجام می شود. یکی از اقدامات موثر اعضا هیئت امنا نیز جلوگیری از خرافاتی استکه وارد مسائل دینی شده است. این افرادکه از بزرگان شهر و قوم آن محل هستند، از علما، روحانیون، متدینین و مسئولان تشکیل شده اند. مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: این سازمانبه عنوان نهاد متولی بقاع متبرکه و امامزادگان آماده دریافت هرگونه گزارش در خصوص اعمال و حرکات خرافی در مکان های مقدس است تا در اسرع وقت و با تمام قدرت وارد عمل شود. شبهه پراکنی در وجود امام زادگان توسط افراد معاند حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا عادلمعاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریهنیز درباره وجود بقاع متبرکه و امام زادگان در ایران می گوید: وجود حرم امام زادگان به عنوان مکان هایی مقدس که مردم با حضور در آنهابه راز و نیاز با خداوند می پردازند و فرائض دینی را به جای می آورند بسیار ستودنی و مقدس است. متأسفانه از سوی برخی از افراد ناآگاه و بعضاََ معاند درباره وجود امام زادگان جعلی در ایران شبهه پراکنی های بسیار زیادی صورت گرفته است. این گونه اقدامات بعضاً از طریق فضا های مجازی انجام می شود. وی با انتقاد از افراد معاندی که در حوزه اعتقادی و مذهبی با نیات سوء، شبهه پراکنی می کنند، بیان می کند: نکته مهم در مسائل اعتقادی و دینی این است که اگر شبهه پراکنی در امور دینی صورت بگیرد، در اذهان عمومی ماندگار می شود و تمام افراد نیز بدون این که سندی در باره شبهه وارده دیده باشند به نقل آن می پردازند. به طور مثال در مسئله امام زاد گان از قول کارگردان سینما جناب آقای مجید مجیدی روایتی شده بود که لوکیشن ساخته شده برای فیلم ایشان بعد از گذشت زمانی تبدیل به یک مکان مقدس شده و مردم آن مکان را زیارت می کردند،این خبر در تمام فضای مجازی پراکنده شد و تأثیر مخرب خود را گذاشت. مبارزه سازمان اوقاف با خرافه گری در بقاع متبرکه معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه می افزاید: در صورتی که آقای مجیدی به صراحت این مسئله را تکذیب کرد و این خبر را از پایه و اساس دروغخواند. نکته مهم این است که تکذیبیه این خبر به گستردگی خود شایعه فراگیر نشد، در صورتی که رسانه های متعهد باید در این چنین مواردی بیشتر فعال باشند و تکذیبیه خبر را بارها انعکاس دهند تا فراگیر شود. عادل خاطرنشان می کند: سازمان اوقاف به عنوان یک سازمان حمایتی و فرهنگیبا کوچکترین خرافه یا شایعه ای در حوزه اعتقادات دینی مبارزه می کند و در صورتی که با انجام اعمالی در امام زادگان و بقاع متبرکه روبرو شود بدون هیچ گونه درنگی جلوی اینگونه اعمال را خواهد گرفت. تمام امام زادگان توسط هیئت امنای معتمد اداره می شوند گفتنی است؛ سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان نهاد متولی امور امام زادگان در کشور همواره با انجام نظارت دقیق و مستمر بر بقاع متبرکه و قبور امام زادگان سراسر کشور این اماکن مقدس را به مکان هایی برای حل مشکلات افراد محلی و نیازمندان آن منطقه مبدل کردهو از سوی دیگر برپایی مراسمات مذهبی در این مکان ها فرصت شرکت علاقه مندان را فراهم می کند. هیئت امنای امام زادگان که تماماََ از افراد سرشناس و مورد اطمینان محلی و متدینین تشکیل شده است با هدایت های سازمان اوقاف ونظارت شبانه روزی بر امور جاری امام زادگان از انجام هرگونه اعمال و رفتار خرافی و به دور از شئونات اسلامی جلوگیری می کنند. نکته حائزاهمیت اقدامات بزرگفرهنگی و اجتماعی است که به واسطه وجود این اماکن متبرک صورت می گیرد و انجام آن گره از زندگی هزاران مسلمان و شیفته اهل بیت(ع) برمی دارد. مهم این است که هیچ گونه امام زاده غیرواقعی در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد و سازمان اوقاف و نهاد های امنیتی و اطلاعاتیبا تمام توان خود آماده برخورد با هرگونه جعل و سوء استفاده در این زمینه ها هستند. منبع: آنا