۰
تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۱۴۱۱۵

دخیل بر آستان «سلبریتی»ها!/مهدی نورمحمدزاده،


باران کوثری، حمید فرخ نژاد، علی کریمی، تتلو و... حق دارند مثل همه مردم نظر بدهند و حرف بزنند، اما نه از موضع یک تحلیل گر و کارشناس، چرا که ملزومات چنین جایگاهی را ندارند. اشکال کار همین جا است که خود ما اهالی رسانه جایگاه و شان نظرات ایشان را درست متوجه نمی شویم و خواسته یا ناخواسته اذهان جامعه را به سمت سطحی نگری و ساده انگاری پیش می بریم
صحبتش که می شود، خیلی ها منتقد اظهارنظرهای جنجالی سلبریتی ها در مسائل مختلف جامعه هستند و افاضات بدون پشتوانه و تخصص ایشان را در حوزه های تخصصی جامعه و سیاست بر نمی تابند.این درست که  بخشی از سلبریتی ها، از سواد و دانش پایینی برخوردارند و در تحلیل و فهم معضلات جامعه و چرایی آنها نگاهی بسیار سطحی و شعاری دارند، اما مگر عملکرد رسانه ها و فعالان سیاسی و اجتماعی در درشت نمایی و ضریب دهی به اهمیت سلبریتی ها، قابل انکار است؟!
«سلبریتی» یعنی کسی که مورد توجه عموم است، یعنی نظرگاه جامعه. واقعیت این است که سلبریتی ها را خود ما خلق کرده ایم و پر و بال داده ایم، با follow کردن های بی هدف و like های بی دلیل، با فوروارد انبوه عکسهای رنگی و حرفهای بعضا پوچشان، با سرچ های بی جا در مورد رنگ لباس و مدل موهایشان، با اختصاص تیتر یک روزنامه ها و سفره تحویل سال تلویزیون و حتی با انعکاس حرفها و مواضع سیاسی شان به وقت انتخابات!.
غالب سلبریتی ها آدم های معمولی هستند و نباید انتظارات ویژه از آنها داشت.آنها نه قهرمانان اخلاقی هستند و نه اساتید علم و فرهنگ و اقتصاد، حتی نبوغ فرهنگی قابل توجه هم ندارند و سقف آرزوهایشان مثل غالب مردم جامعه کوتاه است.
عاشق شهرت و زندگی خودشان هستند و دانش عمیقی از احوالات تلخ و شیرین دنیای اطراف ندارند.تعجبی ندارد که «سحر قریشی»، دبیرکل سازمان ملل را نمی شناسد و علی کریمی کتاب خواندن بلد نیست!
 شاید تعجب از جانب ما است که سلبریتی ها را با «الگو و قهرمان» اشتباه می گیریم و بعد هم در توجیه و تفسیر رفتارها و نظراتشان دچار افراط و تفریط می شویم.
باران کوثری، حمید فرخ نژاد، علی کریمی، تتلو و... حق دارند مثل همه مردم نظر بدهند و حرف بزنند، اما نه از موضع یک تحلیل گر و کارشناس، چرا که ملزومات چنین جایگاهی را ندارند. اشکال کار همین جا است که خود ما اهالی رسانه جایگاه و شان نظرات ایشان را درست متوجه نمی شویم و خواسته یا ناخواسته اذهان جامعه را به سمت سطحی نگری و ساده انگاری پیش می بریم.برای فهم و رفع تورم بازار باید دنبال تحلیل ها و راهکارهای اقتصاد دانان رفت، نه کمپین «نه به گرانی» علی کریمی! تا گرفتار این بازی ها و چالش ها هستیم از فهم درست و دقیق معضلات هم بی نصیب خواهیم ماند و راه اصلاح نخواهیم یافت!
چند روز قبل که برای مستندسازی این یادداشت سری به صفحات سلبریتی ها در اینستاگرام زدم، شگفت زده شدم.تازه فهمیدم برخی از دوستان که مدام از سلبریتی ها و افاضاتشان می نالند و منتقد توجه افراطی جامعه به ایشان هستند، خودشان فالوور سلبریتی ها هستند و زیر پست هایشان لایک زده اند!.
 سلبریتی ها با همین توجهات به ظاهر کوچک ما زنده هستند و نفس می کشند، شهرت آنها زاییده کلیک های ما است، تا سر ارادت ما باقی است، رونق آستان آنها هم باقی خواهد بود!
منبع : الف
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

تازه ترين عناوين
دریچه افکار