۰
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۲۰۳۲۱

وزیر صنعت: خودروسازان باید عذرخواهی می‌کردند و قول جبران می‌دادند/ هشدار کویت نسبت به کمبود نفت در بازار/ کسی پاسخگوی گرانی گوشت نیست

وزیر صنعت: خودروسازان باید عذرخواهی می‌کردند و قول جبران می‌دادند/ هشدار کویت نسبت به کمبود نفت در بازار/ کسی پاسخگوی گرانی گوشت نیست
وزیر صنعت: خودروسازان باید عذرخواهی می‌کردند و قول جبران می‌دادند/ هشدار کویت نسبت به کمبود نفت در بازار/ کسی پاسخگوی گرانی گوشت نیست
این پیمانه تیتر‌هایی همچون اینستکس ارتباطی به افزایش فروش نفت ایران ندارد، بنزین یا باید گران شود یا سهمیه بندی، بنزین در ونزوئلا سهمیه‌بندی شد، در مبادلات مالی با ایران بر «ریال» و «روبل» تمرکز می‌کنیم، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۵۱ واحد رشد کرد، اوج «تسه‌ها» در بهمن و ادامه دردسر‌های برگزیت برای خودروسازی جگوار را در بر دارد.

به گزارش بیان ما به نقل از «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اینستکس ارتباطی به افزایش فروش نفت ایران ندارد، بنزین یا باید گران شود یا سهمیه بندی، بنزین در ونزوئلا سهمیه‌بندی شد، در مبادلات مالی با ایران بر «ریال» و «روبل» تمرکز می‌کنیم، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۵۱ واحد رشد کرد، اوج «تسه‌ها» در بهمن و ادامه دردسر‌های برگزیت برای خودروسازی جگوار را در بر دارد.

اینستکس ارتباطی به افزایش فروش نفت ایران ندارد

بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینستکس گفت: آنقدری که می‌دانم این سازوکار اروپایی ها، ارتباطی به افزایش فروش نفت ایران ندارد و صرفا به جابجایی پول ارتباط دارد. بانک مرکزی در این زمینه اطلاعات دقیق تری دارد و امیدوارم گشایشی حاصل شود.

وزیر صنعت: خودروسازان باید عذرخواهی می‌کردند و قول جبران می‌دادند

رضا رحمانی وزیر صنعت در گفتگو با «ایران» در خصوص این سوال: "زمانی که با افزایش قیمت خودرو موافقت شد، خودروسازان از مردم طلب پول کردند و در پی تحصنی که صورت گرفت دستور برگشت قیمت برای مردم تا دی ماه را دادید. این دستور از نظر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو اشتباه بود چرا که اجازه دادید خودروسازان همچنان زیان‌ده باشند. هر چند این اتفاق برای مردم خوشایند بود. اکنون که از این دستور فاصله گرفتیم چه نگاهی دارید؟ "

پاسخ داد: باید کارمان به دور از جوسازی‌ها باشد و امور قاطعانه پیگیری شود. تصمیم ما در مورد خودرو درست بود. خودروسازان باید از مردم عذرخواهی می‌کردند باید توضیح می‌دادند که تحریم‌ها با این صنعت چه کرده و قول می‌دادند که جبران می‌کنند. از آن‌ها خواسته‌ام محکم باشند و بگویند که به همه تعهدات خود عمل می‌کنند. مردم باید بفهمند ما کنارشان هستیم. هیچ گونه مماشاتی از سازمان حمایت در برابر احقاق حقوق مردم مورد قبول نیست و باید به‌صورت روزمره دستورات صادر شده را پیگیری کند. اطلاع‌رسانی از نحوه واگذاری و اطمینان بخشیدن به مردم نسبت به احقاق حقشان موضوعی است که هم خودروسازان و هم سازمان حمایت باید به طور جدی در آن اهتمام داشته باشند.

بنزین یا باید گران شود یا سهمیه بندی

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت عرضه بنزین در سال آینده، گفت: بنزین یا باید افزایش قیمت پیدا کند یا سهمیه‌بندی شود. من در هفته‌های اخیر در مورد این موضوع صحبت کرده بودم و دیدم در فضای مجازی برخورد‌های بدی با صحبت‌های من شد و ظاهراً صحبت‌های من را متوجه نشده بودند. منظورم از افزایش قیمت این بود که قیمت را اگر مردم قبول دارند بالا ببریم و اگر قبول ندارند که دست به آن نخواهیم زد. زنگنه گفت: در مورد نحوه عرضه بنزین در سال ۹۸ تا کنون ۱۰ سناریوی مختلف در کمیسیون تلفیق مطرح شده که هیچ کدام نیز رأی نیاورده است. دیروز هم طرح دیگری در کمیسیون انرژی مجلس رای‌گیری شد که با بیش از ۹۰ درصد مخالف رد شد.

بنزین در ونزوئلا سهمیه‌بندی شد

شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا سهمیه‌بندی بنزین در جایگاه‌های سوخت برخی از مناطق این کشور را آغاز کرد.  این اقدام به دنبال اتمام سوخت بسیاری از جایگاه‌های سوخت در کاراکاس صورت گرفت، زیرا بسیاری از مردم با پیش‌بینی کمبود احتمالی، به پر کردن باک بنزین خودروهایشان اقدام کردند.  به گزارش ایسنا،  یکی از مقامات انجمن Fenegas که مایل نبود نامش فاش شود، به پلاتس گفت: عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت نزدیک به بزرگراه‌ها در اولویت قرار دارد، اما سایر نقاط کشور شاهد سهمیه بندی خواهند بود. ایوان فریتس، رهبر اتحادیه در شرکت PDVSA نیز گفت: در شرایطی که پالایشگاه‌ها در شرایط احتیاطی به سر می‌برند و به محصولات پالایشی وارداتی دسترسی وجود ندارد، این شرکت ناچار است سوخت را در بازار‌های داخلی به صورت سهمیه‌بندی شده به فروش رساند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۵۱ واحد رشد کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۳۵۱ واحدی معادل ۰۲۲ درصد به رقم ۱۵۸ هزار و ۳۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۱ واحدی معادل ۰.۲۲ درصد به رقم ۴۵ هزار و ۹۱۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز بر خلاف روز قبل، با افت ۸ واحدی معادل ۰.۰۳ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۴۲۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۶ واحدی معادل ۰.۰۳ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۶۸۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۹۱ واحد افزایش معادل ۰.۳۴ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۳ هزار و ۵۷۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۳۲ واحد افزایش معادل ۰.۲۸ درصد به رقم ۱۱۷ هزار و ۸۳۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۴۵ واحد افزایش معادل ۰.۱۱ درصد همراه بود و عدد ۳۱۰ هزار و ۳۸ واحد را به نمایش گذاشت.

سهام آسیایی به رشد خود ادامه داد

روز سه‌شنبه، به دنبال تقویت سهام وال‌استریت در معاملات و با وجود مواضع محتاطانه فدرال‌رزرو که تقاضا برای دارایی‌های ریسک‌دار را بالا برده است، سهام آسیایی به رشد خود ادامه داد؛ دلار نیز در سطح بالایی باقی ماند.  گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۵ درصد رشد کرد و نزدیک به بالاترین سطح ۴ ماهه خود باقی ماند. شاخص نیکی ژاپن در طول معاملات توانست به بالاترین سطح ۷ هفته‌ای خود برسد، اما در پایان معاملات، ۰.۲ درصد پایین‌تر از سطح دیروز بسته شد. شاخص سهام استرالیا، با مشخص شدن نتیجه تحقیقات دولت در مورد بخش مالی این کشور، ۲ درصد جهش کرد. در مناطق دیگر آسیا تجارت سهم رونق چندانی نداشت؛ بازار‌های سهام در چین، تایوان، کره‌جنوبی، سنگاپور و اندونزی، به علت تعطیلات سال نو، بسته بودند.

هشدار کویت نسبت به کمبود نفت در بازار

«هاشم هاشم» مدیر شرکت دولتی کویت پترولیوم روز سه شنبه در کنفرانس انرژی در کویت گفت: پس از اعمال تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA) با هدف کاهش صادرات نفتی این کشور عضو اوپک احتمال کمبود و کاهش نفت در بازار جهانی این محصول در سال ۲۰۱۹ وجود دارد. وی افزود که مساله مهم دیدگاه بازار درباره کمبود احتمالی عرضه ناشی از فشار‌های ژئوپلیتیکی است که باعث اختلالات عرضه در گذشته شده و بنابراین تهدیدی جدی برای سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود.
ونزوئلا از ۲۳ ژانویه گذشته (سوم بهمن ماه) و پس از اینکه 'خوان گوایدو' خود را به عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این کشور معرفی کرد، دچار ناآرامی است.  اختلال در عرضه نفت از سوی ونزوئلا و همچنین کند شدن آهنگ رشد اقتصادی در جهان و کاهش میزان عرضه از سوی تولیدکنندگان موجب شد قیمت نفت برنت در نخستین روز کاری هفته با افزایش ۰.۵ درصدی به هر بشکه ۶۳ دلار و ۹ سنت برسد. به نقل از ایرنا؛ آمار‌های منتشر شده از سوی اوپک نشان می‌دهد که تولید این گروه در ماه ژانویه با بیشترین میزان کاهش خود در دو سال اخیر رو به رو شده است و در این میان، کاهش تولید روسیه، بسیار کمتر از پیش بینی‌ها بوده است.

در مبادلات مالی با ایران بر «ریال» و «روبل» تمرکز می‌کنیم

سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگویی از حذف «دلار» از چرخه مبادلات مالی بین ایران و کشورش خبر داد.  «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران در گفتگو با خبرگزاری «تاس» با اشاره به حذف دلار از مبادلات مالی بین دو کشور و استفاده از ارز‌های ملی گفت: «برای روسیه مهم است که پرداخت‌های مالی با ایران را با ارز‌های ملی انجام دهد. ما از تمام ابزار‌های موجود برای آوردن شاخص‌های ذکر شده به بالاترین سطح ممکن استفاده خواهیم کرد.» وی افزود که مسکو در همکاری با ایران عملا استفاده از دلار را کنار گذاشته است. جاگاریان توضیح داد: «ما بر روی "روبل" روسیه و "ریال" ایران تکیه خواهیم کرد و در صورت لزوم و فقدان گزینه‌های دیگر از "یورو" استفاده می‌کنیم.» دیپلمات روس افزود: «هرچند که اعتقاد دارم ساختار بانکی دو کشور توانایی لازم برای موفقیت در انجام این وظایف را دارد، اما این یک کار چالشی است.»

بازار اوراق مسکن؛ اوج «تسه‌ها» در بهمن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی جلسه داد و ستد روز سه‌شنبه ضمن ثبت رشد ۶/  ۲ درصدی به بهای ۵۶ هزار و ۹۵۲ تومان معامله شد. سومین صعود متوالی این اوراق بهای تسه اسفند ۹۵ را به بیشینه خود در بهمن ماه رساند. به غیر از ۵ مورد سایر سررسید‌های وام مسکن در محدوده مثبت معاملاتی روز خود را به پایان رساندند. برخی رونق نسبی بازار تسه‌ها در مدت اخیر را حاصل خبر افزایش سرمایه بانک مسکن از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌دانند. افراد دیگری نیز معتقدند که با فاصله گرفتن بازار سهام از روز‌های اوج خود در اوایل پاییز، بخشی از جریان نقدینگی وارد بازار‌های موازی از جمله اوراق تسهیلات مسکن شده است. با این حال ذکر این نکته ضروری است که عوامل بنیادی که منجر به شرایط رکود تورمی در بازار معاملات مسکنشده‌اند، کماکان پا برجا هستند.

ادامه دردسر‌های برگزیت برای خودروسازی جگوار

ظاهرا شرکت خودروسازی جگوار لندروور نیز اعلام کرده تحت‌تاثیر وضعیت نامعلوم توافق برگزیت و همچنین احتمال خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا که تبعات منفی گسترده را در پی خواهد داشت، تولید برخی محصولات خود را در ماه‌های آینده متوقف خواهد کرد. این شرکت که محصولاتش را در کارخانه‌های کسل برومویچ و سولیهال به تولید می‌رساند، به‌دنبال تشدید و افزایش نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف به‌ویژه خودروسازی، در نظر دارد همچون برخی دیگر از خودروسازان، توقف تولید خودروهایش در کارخانه‌های فعال در بریتانیا را به‌صورت رسمی اعلام کند. این خودروساز در بیانیه‌ای اعلام کرده که از هشتم تا دوازدهم آوریل و پس از خروج بریتانیا از اتحادیه‌اروپا فعالیت این دو کارخانه متوقف خواهد شد. اما برگزیت تنها چالشی نیست که جگوار لندروور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. به‌دلیل کاهش تقاضای خودرو‌های دیزلی، این شرکت سال گذشته هزاران نفر از کارکنان خود را تعدیل کرده است. /دنیای اقتصاد

کسی پاسخگوی گرانی گوشت نیست

یحیی آل اسحاق وزیر بازرگانی کشور در دوره جنگ گفت: در حال حاضر التهاباتی دربازار گوشت به وجود آمده که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. البته اطلاع دارم که دولت یک میلیارد دلار برای تامین گوشت تخصیص داده که این رقم بسیار بالایی است و نباید نگرانی و التهاب در بازار ایجاد شود. درباره کالا‌های اساسی هم ۱۴ میلیارد دلار کنار گذاشته شده که مقدار زیادی از این رقم تخصیص داده شده است. هر چند دولت ارقام قابل توجهی را برای نیاز بازار تامین و تخصیص داده، اما آنچه در عمل می‌بینیم آن است که قیمت گوشت در بازار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده و از وضعیت کنجاله، یونجه و ذرت، بوی خوبی به مشام نمی‌رسد و در تامین این اقلام هم به مشکل برخورده‌ایم.  مشکل این است که برای رسیدگی به مسایل موجود در این زمینه وقتی به سراغ وزارت صمت می‌رویم، می‌گویند موضوع تامین، ارتباطی با وظایف تعریف شده برای ما ندارد و مرتبط با جهاد کشاورزی و دامپزشکی است. وقتی به وزارت کشاورزی اعتراض می‌کنیم و مشکل را جویا می‌شویم، می‌گویند مشکل در نظام توزیع است. امور اصناف و قیمت گذاری بر عهده این مجموعه نیست. در میان این کشمکش‌ها، فشار بر روی مردم است. البته این فرایند شامل برنج، روغن، ذرت، کنجاله و ... می‌شود و تنها مختص گوشت و مرغ در بازار نیست. متاسفانه در حال حاضر این موضوع بین وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن و وزارت کشاورزی گیج است و کسی پاسخگو نیست و تا زمانی هم  که این فرایند ادامه داشته باشد، امکان سوء استفاده وجود دارد. حال اینکه در این میان، سوء مدیریت‌ها باعث ورود دلالان به این سیستم هم می‌شود. /ایلنا
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

تازه ترين عناوين
دریچه افکار