۰
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۲۰۴۴۷
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

انقلاب اسلامی چهل‌ساله شد و قطار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم به سرانجام راه رسید.

انقلاب اسلامی چهل‌ساله شد و قطار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم به سرانجام راه رسید.
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر| همایون غنی زاده از دریافت جایزه بهترین فیلم نگاه نو امتناع کرد
ده روز سینماگران و هنرمندان در جشنواره فیلم فجر با هم به رقابت پرداختند و امشب برترین‌هایشان در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ معرفی شدند.اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر| همایون غنی زاده از دریافت جایزه بهترین فیلم نگاه نو امتناع کرد
به گزارش بیان ما به نقل از  باشگاه خبرنگاران پویا، امروز انقلاب اسلامی چهل‌ساله شد و قطار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم به سرانجام راه رسید. ساعت 18:30 محمدرضا شهیدی‌فرد برای چندمین بار متوالی پشت تریبون اجرای این مراسم رفت. جشنواره سی و هفتم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست سازمان سینمایی، مرضیه هاشمی به عنوان مهمان ویژه  این مراسم و جمعی از اهالی سینما در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
امشب برگزیدگان جشنواره فجر در حالی معرفی می‌شوند که بعد از اعلام نامزدها واکنش‌های متعددی را شاهد بودیم. مثلاً سیدمحمود رضوی در صفحه مجازی خودش نوشت: در تیتراژ و فرم‌های شرکت در جشنواره فجر، جواد عزتی و هادی حجازی‌فر را به عنوان نقش اول مرد فیلم ماجرای نیمروز/رد خون اعلام کرده بودیم اما در کمال تعجب نام جواد عزتی به عنوان نامزد نقش مکمل مرد توسط جشنواره اعلام شد!!
یا حامد بهداد بعد از کاندید شدن علی نصیریان برای بازی در فیلم «مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده نوشت: یادتان نرود که فقط سی و هفت سال از عمر جشنواره فیلم فجر شما می‌گذرد و علی نصیریان از شما و جشنواره شما و سیمرغ‌های شما خیلی خیلی بزرگ‌تر است. دست کم به خودتان رحم کنید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به علی نصیریان بدهید؛ برای ایفای نقش تمام عیارش در فیلم «مسخره‌باز» ساخته همایون غنی‌زاده.
بیشتر بخوانید
با همه این تفاسیر قرار است از بین نامزدهایی که دبیر جشنواره فیلم فجر شب گذشته اعلام کرده برگزیدگان معرفی شوند تا بهترین‌ها در جلوه‌های بصری، جلوه‌های ویژه میدانی، چهره‌پردازی، طراحی لباس، طراحی صحنه، صدابردار، صداگذاری، موسیقی متن، تدوین، بازیگر مکمل مرد، بازیگر مکمل زن، بازیگر نقش اول مرد، نقش اول زن، فیلمنامه، کارگردانی، فیلم سودای سیمرغ و فیلم بخش نگاه نو برای سی و هفتمین سال سینمای ایران جوایز و سیمرغ‌های خودشان را بگیرند.
در ابتدای مراسم محمدرضا شهیدی فر به عنوان مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور جمشید مشایخی و علی نصیریان را گرامیداشت و درگذشت همسر نصیریان را تسلیت گفت. او نگاهی به نامزدهای اصلی جشنواره در بخش های مختلف خصوصا کارگردانی و بازیگران داشت و نمایش تصاویرشان در مانیتور سالن همایش های برج میلاد باعث شد تا حاضرین در سالن تشویق شان کنند.
ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در پشت تریبون حاضر شد و گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان می رسانیم که سال 97 پرمخاطب ترین و پرفروش ترین سال سینمای ایران را شاهد بودیم؛ سینمایی که متنوع بودند و 100 سالن سینمایی هم به ساختار سینمای ایران افزوده شد. آثار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گواه بر رشد و توسعه کیفی سینمای ایران است؛ همان طور که منتقدین و صاحب نظران بر سال سخت داوری ها تاکید کردند. تنوع ژانر و موقعیت ها و مضامین و خلق آثار ارزشمند و قابل باور برای مردم نشان دهنده بالندگی سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب است. جشنواره فجر برای ایران اسلامی فقط یک رویداد فرهنگی و هنری است بلکه یک جریان اجتماعی را رقم می زند. این همان اتفاقی است که از ذهن و قلم بسیاری از رسانه ها مغفول ماند. چرا که آثار برگزیده سینما در تمام استانها برگزار شد و سانس فوق العاده برای ده فیلم و صفوف طولانی مردم نشان دهنده این استقبال باشکوه مردم در تداوم همان جریان اجتماعی است که سینمای ایران رقم زد. سینمای ایران از فردا راه های جدیدی را در پیش دارد و به فتح قله های موثرتر و باشکوه تر می اندیشد. همه سینمای ایران پیروزند و برای این راه پرفراز و نشیب در کنار هم می کوشیم.
مجری اختتامیه با دعوت از داوران بخش نگاه نو در غیاب سعید سهیلی که در بیماری به سر می برد، اهدای جوایز با این بخش آغاز شد. داوران چهار فیلم کوتاه داستانی را داوری کردند که سیمرغ بلورین به فیلم کوتاه بچه خور به کارگردانی محمد کارت اهدا شد. محمد کارت بعد از دریافت سیمرغ بلورین بر تداوم حضور فیلم کوتاه در جشنواره تاکید کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی مستند در بین 5 فیلم سینمایی مستند به بهارستان خانه ملت به کارگردانی بابک بهداد اختصاص پیدا کرد. او بعد از دریافت سیمرغ بلورین، گفت: سینمای مستند امروز با خلاقیت و جسارت، عرصه داستانی را تحت تاثیر قرار داده اما مورد بی مهری قرار می گیرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی بخش نگاه نو از میان 10 اثر سینمایی که نامزد شدند به فیلم سینمایی "مسخره باز" همایون غنی زاده تعلق گرفت. خیال محمد یک مهاجر افغانستانی بعد از دریافت سیمرغ غنی زاده به جای او به روی صحنه آمد و گفت: غنی زاده از من خواستند به جای او روی جایگاه حاضر شوم و از مشکلات مهاجر8ین افغانستانی بگویم. ولی ترجیح دادم به جای گلایه و تشریح مشکلاتم، از امیدواری بگویم و آرزوی عبور از مشکلات را برای ایران و ایرانی داریم. از شما تشکر می کنیم که به ما آرامش برگردانید.
خیال محمد با کمک شهیدی فرد متن ارسالی همایون غنی زاده را تمام کرد؛ این کارگردان از گرفتن جایزه جشنواره فجر صرف نظر کرد. این اولین حاشیه  جشنواره بود که شهیدی فرد هم به آن اشاره کرد و هئیت داوران هم قدری از این موضوع ناراحت شدند.
شهیدی فرد در ادامه تصریح کرد: یکی از فیلم هایی که مورد توجه قرار گرفت و به بخشی از دوران دفاع مقدس و ماجرای اسارت بیست و سه نفر پرداخت در فیلم بیست و سه نفر به خوبی دیده شد. چند فیلم اقتباسی مثل شبی که ماه کامل شد، سمفونی نهم و غلامرضا تختی ساخته شد اما این فیلم یک سوژه نوجوانانه است که حال خوشی به مخاطب می دهد. با پخش صحبت های ملا صالح شخصیت فیلم بیست و سه نفر و پخش لحظاتی از فیلم، شخصیت های اصلی بیست و سه نفر اسیر همراه با بازیگران نوجوان فیلم که نقش هایشان را ایفا کردند به روی جایگاه حاضر شدند و حاضرین در سالن ایستاده تشویق شان کردند که ایستادگی و مقاومت را به مردم ایران آموختند.
 البته در کنار حضور این بیست و سه اسیر، ملا صالح مترجم این 23 نفر در زمان وسارت هم به این جمع اضافه شد. گوهر خیراندیش با پای آسیب دیده به سختی روی جایگاه آمد و به این اسرا ادای احترام کرد. حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای اهدای جوایز در جایگاه حاضر شدند.
خیراندیش با تقدیر از این شخصیتها گفت: این اسیران قابل احترامند و ادای احترام ویژه دارم به شما ایستاده ها! نتوانستم با این پای ناسالم فیلمهای زیادی را ببینم ولی توانستم مردی بدون سایه و قصر شیرین را تماشا کنم و گفتم برم و 23 نفر را هم ببینم تا بتوانم در اواسط فیلم یک چرتی بزنم. اما آنقدر با روایت باشکوهی از مقاومت و ایستادگی مواجه شدم که اشک میریختم. بیست و سه نفر یک فیلم با استاندارد کیفی بود و دیالوگ های فوق العاده و قاب بندی اعجاب برانگیز فیلمبرداری اش بسیار مرا درگیر کرد. من میخکوب بودم و حتما این فیلم پرفروش خواهد شد. خدا خدا می کردم به همین زودی چراغ ها روشن نشود و هق هق و گریه هایم برای مخاطبین معلوم نباشد تا نگویند این بازیگر شوآف می کند. شخصیت  ملاصالح شخصیت جالب توجهی داشت چراکه در سه برهه برهه مختلف اسارت مورد غضب قرار گرفت. گوهر خیراندیش یک شوخی با حبیب احمدزاده هم کرد؛ به من گفتند در اینجا یک لحظه احساساتی نشوی و ملاصالح را ببوسی! من حواسم هست و به تعبیر قاضی یزد از دور این بیست و سه نفر را می بوسم سر تعظیم فرود می آورم.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی هم برای تقدیر روی جایگاه آمدند. قرار شد از حضور این آزادگان و بازیگران عکسی به یادگار رگفته شود تا بهترین عکس از این لحظه انتخاب شود و در موزه سینما نصب  شود. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به بیست و سه نفر رسید و مجتبی فرآورده و مهدی جعفری به عنوان تهیه کننده و کارگردان این سیمرغ را دریافت کردند. مجتبی فرآورده بعد از دریافت سیمرغ گفت: این سیمرغ را به مردانی که هشت سال و سه ماه و بیست روز پای آرمان های انقلاب ایستادند و لایق این تقدیر هستند تقدیم می کنم.
حبیب احمدزاده جواب شوخی گوهر خیراندیش را داد و تصریح کرد: به من گفتید حکم مادری دارید و این افتخار من است. رویدادی که خان خیر اندیش تعریف گرد به 25 سال پیش بازمیگردد و اسلام دستوری دارد که به واسطه آن ایشان می تواند سر این نوجوانان را هم ببوسد. این شوخی با خنده حظار همرا بود.
در ادامه مراسم وزیر ارشاد پیام رئیس جمهور به جشنواره فیلم فجر را قرائت کرد.
متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که به دلیل درهم‌تنیدگی‌ با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، می‌تواند در پیچیده‌ترین لایه‌های روح انسان‌ها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمی‌آید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیت‌های فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی و دانایی‌هایی است که می‌تواند جامعه‌ها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشن‌تر، رهنمون کند. بهره‌وری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهان‌شمول است که به‌ویژه امروز، از پیچیده‌ترین و موثرترین مظاهر حرکت فرهنگی به‌شمار می‌رود. تلاش‌های مجدانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحب سبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقع‌بینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است؛ الگویی که هم پاسدار ارزش‌های دینی و ملی ماست، هم روایتگر طبع هنرمند ایرانیان و فرهنگ زنده و مبتکر ایرانی است؛ و نیز واجد بالاترین استانداردها که می‌تواند صدرنشین رقابت در عرصه‌های بین‌المللی باشد. در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهم‌ترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌ساز تحولی فرهنگ‌پایه و جامعه‌محور بوده و خواهد بود. شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظب خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزش‌ها، فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم، زمان‌نشناسی، انفعال در برابر سختی‌ها، و اختلال در تشخیص ضرورت‌ها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهم‌ترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بی‌تردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایسته‌ترین‌ به‌شمار می‌روند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچ‌گاه از آن عدول نخواهم کرد. در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند. سینمای ایران می‌تواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغال‌زایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقش‌آفرین باشد و هم با ترمیم شکاف‌ها و تقویت ارزش‌های مشترک، وحدت‌آفرینی کند. فعالان این سینما می‌توانند با آثار خود برای هم‌میهنان، آرامش مناسبی در برابر التهاب‌آفرینان بسازند؛ مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند. جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم. اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.
حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران
در حال بروز رسانی/اختتامیه جشنواره فیلم فجر؛
«شبی که ماه کامل شد» دو سیمرغ فنی جشنواره را دریافت کرد/ تجلیل از «ملاصالح و 23 نفر»+ عکس و فیلم
آغاز مراسم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد آغاز شد تا سرنوشت سیمرغ های امسال نیز مشخص شود.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از لحظاتی قبل (ساعت ۱۸:۳۰) در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شد. در این مراسم جمع بزرگی از سینمای ایران و اهالی فرهنگ و هنر حضور دارند. همچنین مهمانان ویژه‌ای نیز در این مراسم حضور دارند که از جمله می‌توان به مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه پرس تی وی، ملاصالح قهرمان فیلم ۲۳ نفر و تعدادی از خانواده شهدا اشاره کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون سینمایی وزارت ارشاد نیز در این مراسم حضور دارند.

در ابتدای این مراسم، مادر شهیدان فائزه و شهاب منصوری با الناز شاکردوست بازیگر نقش فائزه در فیلم «شبی که ماه کامل شد» مواجهه شدند و عکاسان از این لحظه تصاویر بسیاری را ثبت کردند.

محمدرضا شهیدی فر اجرای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را بر عهده دارد. در ۱۰ روز اکران فیلم‌های جشنواره، فیلم‌های متعدد و متنوعی در ژانرهای مختلف به نمایش درآمد؛ از آشفتگی جیرانی و مسخره باز تا ماجرای نیمروز و شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار که هریک بحث و نقدهای بسیاری را در این ۱۰ روز داغ در بین اهالی فرهنگ و هنر و رسانه رقم زدند.

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فجر اولین سخنران مراسم اختتامیه جشنواره سی و هفتم است. داروغه زاده در ابتدای صحبت‌های خود، سال ۹۷ را پر مخاطب ترین و پر رونق ترین سال سینمای ایران خواند.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تأسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های پایتخت در این آئین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.
*******************
پخش وله فیلم‌های بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن ادامه دهنده مراسم بود.
با پخش وله‌ای محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری به عنوان داوران بخش نگاه نو معرفی شدند.
احمدزاده، پناهنده، میری و آفریده برای اهدای جوایز بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و فیلم‌های نگاه نو روی سن حضور یافتند.
برندگان بخش نگاه نو
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: " بچه‌خور" به کارگردانی محمد کارت
محمد کارت کارگردان بچه خور در سخنانی پس از دریافت جایزه اش با تشکر از داوران گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می‌گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی مستند:"بهارستان؛ خانه ملت" به کارگردانی بابک بهداد

بابک بهداد پس از دریافت سیمرغ بلورین بخش مستند گفت: از همه عوامل فیلم و هیأت انتخاب و هیأت داوری تشکر می‌کنم. سینمای مستند امروز ما جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تأثیر خودش قرار داده و در عرصه جهانی جایزه می‌گیرند ولی متأسفانه مورد کم توجهی قرار می‌گیرند. امیدوارم مشکلات سینمای ایران به زودی حل شود.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو: فیلم «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده
برای دریافت این جایزه خیال محمد یک مهاجر افغانستانی به روی سن آمد و این متن را خواند: اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی زاده کار می‌کنم من یک مهاجر افغانستانی هستم. از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی‌دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی، امتیازات حقوقی ا وجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم.امروز باید فقط حرف‌های خوب بزنیم. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال‌های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران‌ها می‌کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.

سپس خیال محمد نامه‌ای از همایون غنی زاده کارگردان برگزیده نگاه نو خواند با این متن: نامه‌ای از همایون غنی زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می‌خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده. لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم امید که در دوره‌های دیگری کارگردان مقبول‌تری برای جشنواره باشیم.
تجلیل از ۲۳ نفر و ملأ صالح
شهیدی‌فر در ادامه با حضور روی سن به فیلم‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد که براساسوقایع تاریخی یا شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند، از جمله «۲۳ نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی». او سخنان خود را با اشاره به ویژگی‌های فیلم «۲۳ نفر» ادامه داد.
شهیدی‌فرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.گوهر خیراندیش دقایقی در مراسم تجلیل از ۲۳ نفر سخنرانی کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی
در ادامه این بخش یک سیمرغ بلورین نمادین به نماینده ۲۳ آزاده اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد. مجتبی فرآورده در سخنانی با تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: اجازه می‌خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸ سال و ۳ ماه و ۱۷ روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.

تجلیل از مرضیه هاشمی
شهیدی‌فرد در ادامه مراسم از مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی‌الاصل مقیم ایران که چندی پیش در آمریکا دستگیر شده بود تقدیر به عمل آورد.
هیأت داوران روی سن آمدند
با معرفی داوران بخش سودای سیمرغ و دعوت از آنها برای حضور روی سن پوران درخشنده، مهرزاد دانش، محمود کلاری، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمد بزرگ‌نیا برای اهدای سیمرغ‌های این بخش به روی سن آمدند و مهرزاد دانش بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.
سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، ماجرای نیمروز: رد خون
برای معرفی سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی محمدعلی باشه‌آهنگر پشت تریبون آمد و ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» را به عنوان برنده این بخش معرفی کرد. ایمان کرمیان پس از دریافت سیمرغ با تشکر از دستیارانش گفت: از سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان و گروه تدارکات فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هیأت داوران تشکر می‌کنم.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری، فیلم مسخره باز
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی، «شبی که ماه کامل شد»
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در این بخش به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس، «شبی که ماه کامل شد»
حمیدرضا شجاعی سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای شبی که ماه کامل شد دریافت کرد.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه، «تختی»
کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی» سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد.
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری، «متری شیش و نیم»
ایرج شهزادی برای متری شیش و نیم سیمرغ بلورین صدابرداری را دریافت کرد.
در حال تکمیل....
 
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

تازه ترين عناوين
دریچه افکار