۰
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۷۹۲۷۹

اختصاصی/ راهکارهای نجات عزیزان از افسردگی

اختصاصی/ راهکارهای نجات عزیزان از افسردگی
به گزارش بیان ما برای مبتدیان ، مهم است که تفاوت بین احساس ضعف  و داشتن یک مشکل جدی روانی که نیاز به درمان دارد ، قائل شوند.  احساس خستگی معمولاً یک عقب گرد موقتی است که معمولاً در اثر یک اتفاق خارجی مانند مشاجره با یکی از اعضای خانواده یا مشکلات در محل کار ایجاد می شود. این برای مدت زمان طولانی با عملکرد روزمره تداخل ندارد و کسی که چنین احساسی داشته باشد ، حداقل بعد از چند روز همچنان به فعالیتهایی که از انجام آنها لذت می برند ادامه خواهد داد.این حالت فقط چند روز یا حداکثر یک هفته دوام دارد.
در مقابل ، افسردگی بالینی معمولاً شامل علائمی مانند گوشه گیری از دوستان و از دست دادن علاقه به فعالیتهایی است که قبلاً از آنها لذت می برد و این علائم برای مدت زمان طولانی تری ادامه دارد.برای اینکه فردی مبتلا به افسردگی بالینی تشخیص داده شود ، علائم باید حداقل دو هفته طول بکشد و فرد باید تغییر در سطح عملکرد قبلی خود را نشان دهد.
افراد مبتلا به افسردگی نیز طرز فکر بسیار متفاوتی از افرادی دارند که احساس ضعف می کنند. فردی که احساس ضعیف بودن می کند معمولاً امیدوار است که اوضاع به سمت بهتر تغییر خواهد کرد."
فرد مبتلا به افسردگی احساس می کند که وضعیت او ناامید کننده است و تغییر نخواهد کرد.
علائم و نشانه های افسردگی که باید مراقب آنها بود  عبارتند از:
ابراز احساس غم ، پوچی یا ناامیدی
احساس تحریک پذیری ، ناامیدی یا عصبانیت از چیزهای کوچک
خوابیدن خیلی بیشتر یا کمتر از حد طبیعی
تغییراتی در اشتها - خوردن بیشتر یا کمتر از حد طبیعی و افزایش یا کاهش وزن زیاد
داشتن اضطراب ، بی قراری یا تحریک
داشتن مشکلات جسمی غیرقابل توضیح ، مانند کمر درد یا سردرد
مشکل در تفکر ، تمرکز ، به خاطر سپردن موارد و تصمیم گیری
ابراز احساس گناه یا بی ارزشی ، یا مرور کردن شکست های گذشته
افکار خودکشی.
اگر فردی که به او اهمیت می دهید افسرده تشخیص داده شده است یا هر یک از این علائم را نشان داده است ، دانستن نحوه پاسخگویی مهم است. در اینجا شش راه برای کمک وجود دارد.
1. نگرانی های خود را با عزیز خود مطرح کنید
 اگر علائمی از افسردگی در عزیز خود مشاهده کردید ، مهم است که با آرامش نگرانی های خود را به روشی غیر قضاوتی در میان بگذارید. همچنین بسیار مهم است که به عزیزانتان فرصت دهید تا درباره احساساتی که دارند صحبت کنند.گوش دادن مهمترین قسمت شروع کمک است.برای جلب نظر آنها ، می توانید تغییراتی را که اخیراً مشاهده کرده اید با آنها درمیان بگذارید. وقتی این کار را انجام می دهید ، حالت انتقادی نداشته باشید فقط واقعیت ها را همانطور که می بینید به صورت خنثی بیان کنید و مکث کنید و به آنها فرصت دهید تا به گفته های شما پاسخ دهند.از هرگونه پیشنهادی مبنی بر اینکه آنها هیچ دلیلی برای احساس غمگین بودن ندارند ، خودداری کنید.این به معنای نگفتن جملاتی مانند به همه چیزهای خوب زندگی خود نگاه کنید.یا ببینید وضعیت فلان چقدر بدتر است.
2. به عزیز خود کمک کنید تا افسردگی را درمان کند
ممکن است فرد مبتلا به افسردگی به دنبال مراقبت باشد ، چه به دلیل احساس شرم و چه به دلیل اینکه بیماری آنها مدیریت کارهایی مانند یافتن یک ارائه دهنده بهداشت روان یا تعیین وقت ملاقات را برای آنها دشوارتر می کند. می توانید این کارها را برای آنها انجام دهید ، هنگام قرار ملاقات به آنها یادآوری کنید و آنها را تا مطب همراه کنید . این کار می تواند به آنها کمک کند تا زودتر درمان شوند.اگر آنها در دیدن یک متخصص بهداشت روان مانند روانشناس یا روانپزشک مردد هستند ، ببینید آیا آنها مایل به مراجعه به پزشک برای مراقبت های اولیه خود هستند ، به خصوص اگر این فرد شخصی باشد که از قبل او را به خوبی می شناسند و به او اعتماد دارند. ممکن است مجبور شوید در کلماتی که برای صحبت در مورد درمان افسردگی استفاده می کنید تجدید نظر کنید. زیرا افراد مختلف ممکن است روش های متفاوتی برای مشاهده این بیماری داشته باشند. به عنوان مثال ، بعضی از افراد ممکن است ندانند که از کلمه "افسرده" برای توصیف احساس خود استفاده می کنند.
3. از عزیز خود در کارهای روزمره حمایت کنید
در حالی که شروع درمان یک مولفه اساسی برای کنترل افسردگی است ، ممکن است عزیز شما هنوز هم در عملکرد روزانه خود نیاز به کمک داشته باشد. یکی از راه های خوب برای کمک ممکن است پیشنهاد رفتن به یک قرار ملاقات درمانی با آنها باشد تا مستقیماً از ارائه دهنده خدمات بهداشت روان مطلع شوند. شما همچنین می توانید در انجام کارهایی که ممکن است طاقت فرسا باشند مانند خرید مواد غذایی ، خشکشویی یا نظافت منزل ، به آنها کمک کنید و به راحتی به آنها پیشنهاد دهید که با هم قدم بزنید.
4- به دنبال علائم موثر در درمان باشید
روش های کمی وجود دارد که می توان تشخیص داد که چه زمانی فرد درمان  می شود .
با بهبود آنها ، ممکن است فردی که دچار افسردگی است ممکن است به دلیل احساس آسیب پذیری یا اضطراب ، ارتباط چشمی بهتری با شما برقرار کند. سایر علائم بهبود عبارتند از:
لبخند زدن گاه به گاه و آرامش بیشتر به جای لحظه‌های پر تنش
برخورد آرام تر
منزوی شدن کمتر و تعامل بیشتر با مردم
بهتر غذا خوردن و خوابیدن
5- نسبت به علائمی که در درمان موثر نیست هشیار داشته باشید
از طرف دیگر ، از بین رفتن چنین علائمی به احتمال زیاد به این معنی است که افسردگی فرد بهبود نمیابد. نگرانی عمده در صورت عدم بهبود این است که آیا عزیز شما افکار خودکشی دارد یا خیر.
 علائمی که ممکن است عزیزان شما قصد خودکشی را داشته باشد عبارتند از:
اظهاراتی مانند "کاش می مردم" یا "کاش متولد نمی شدم"
خرید اسلحه یا قرص
کناره گیری از ارتباط اجتماعی با دیگران
احساس ناامیدی یا گرفتاری در وضعیت فعلی خود
نظم بخشیدن به امورشان یا بخشیدن وسایلشان بدون هیچ توضیح قابل قبول دیگری برای این کار
اگر عزیز شما علائمی در نظر دارد یا قصد دارد زندگی خود را از بین ببرد برای کاهش خطر اقدام به خودکشی یا اتمام اقداماتی مانند موارد زیر را انجام دهید:
تمام تلاش خود را بکنید تا آنها را متقاعد کنید به متخصص مراجعه کنند.
به دنبال روش دیگری برای درمان باشید.
اسلحه ها را از خانه خارج کنید.
اطمینان حاصل کنید که آنها دارویی را نگهداری نمی کنند .
6. برای شناخت عود بیماری مجدد برنامه ای تنظیم کنید
وقتی برای مدت طولانی با کسی که دچار افسردگی است درگیر  هستید ، مهم است که درک کنید که افسردگی یک بیماری مزمن است که دارای علائمی است که می تواند به صورت دوره ای شعله ور شود.دانستن و پذیرفتن وجود فراز و نشیب هایی می تواند به شما در کاهش هرگونه ناامیدی شخصی که شخص در هنگام برخورد با یک عزیز افسرده تجربه می کند ، کمک کند.اعضای خانواده یا عزیزانی که با فرد مبتلا به افسردگی روبرو هستند ممکن است بخواهند به دنبال درمان شخصی برای کمک به آنهاباشند. اگرچه دوره های افسردگی با درمان مناسب می توانند بهبود یابند ، اما احتمال عودهای بعدی می تواند روابط را تحت تأثیر قرار دهد. این امر باعث می شود که در هنگام بهبودی با عزیزان خود صحبت کنید تا بتوانید در کنار هم برنامه ای برای نحوه تشخیص و پاسخ سریع هنگام عود مجدد ایجاد کنید.
شما باید شخص را به داشتن عادت‌هایی در زندگی که ممکن است افسردگی را از بین ببرد تشویق کنید مانند:
غذاهای سالم و عادات ورزشی
به حداقل رساندن استرس
خواب زیاد
محدود کردن مصرف الکل و مواد مخدر
رعایت هرگونه برنامه درمان افسردگی برای درمان یا دارو
 

منبع: Everydayhealth
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما