۰
تاریخ انتشار
شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۷۹۴۶۷

ضرورت توانمند سازی مددجویان سازمان بهزیستی / پشت نوبتی‌ها همچنان چشم انتظار حمایت هستند

ضرورت توانمند سازی مددجویان سازمان بهزیستی / پشت نوبتی‌ها همچنان چشم انتظار حمایت هستند
به گزارش بیان ما؛  مفهوم کلمه بهزیستی گویای چرایی تشکیل این سازمان حمایتی مهم است.

کمک به بهتر زیستن اقشار ضعیف و آسیب پذیر در دنیای پر حادثه و سراسر تنش و استرس امروز از اولویت‌های سازمانی است که بر اساس یک لایحه قانونی در تاریخ بیست و چهارم تیر ماه سال ۵۷ و از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، مؤسسه و انجمن مختلف حمایتی تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیر بیمه‌ای از گروههای مستضعف و ناتوان جامعه حمایت کرده و در راستای افزایش توانمندی شأن نیز قدم بردارد.

در راستای ایجاد شرایط بهتر زندگی برای گروههای هدف تحت پوشش، حفظ ارزش‌ها و کرامت انسانی و همچنین تکیه بر مشارکت‌های مردم خیر و نوعدوست از مهمترین مواردی است که در رأس همه خدمت رسانی‌های پرسنل سازمان بهزیستی کشور مورد توجه است.

 
ضرورت توجه مضاعف به آسیب دیدگان و افراد در معرض اسبق!

ارائه انواع خدمات توان بخشی به معلولان نیازمند، تحت پوشش قرار دادن اقشار نیازمندی که در معرض آسیب هستند، توانمند سازی افراد تحت پوشش و ایجاد شغل و کاری که از آن طریق کسب درآمدی پایدار و مستمر داشته باشند تنها بخشی از وظایف مسئولان سازمان بهزیستی کشور به ویژه در رده‌های مدیریتی به شمار می‌رود.

با پیشرفت علم و مداخله علم روز در امور زندگی انسان‌ها، موضوع پیشگیری از معلولیت‌ها و جلوگیری از معلول زایی در جوامع امروزی از اهمیت زیادی برخوردار است و بخش عمده ای از این ماجرا جزو وظایف سازمان بهزیستی کشور محسوب می‌شود.

مدیران ارشد سازمان بهزیستی کشور باید با ارائه و اجرای برنامه‌های کاربردی و اصولی از ورود افراد جدید به چرخه انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، حاشیه نشینی و ... جلوگیری کنند و بخش گسترده‌ای از تلاش خود را در راستای کنترل و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی و کمک به خروج و توانمند سازی و بازپروری افراد آسیب دیده معطوف کنند.

با توجه به وضعیت فعلی و مشکلات معیشتی و اقتصادی که بسیاری از عموم مردم با آن مواجه هستند، تامین نیازهای اساسی به ویژه در میان گروه‌های کم درآمد، موضوع مهمی است که نباید در شرایط فعلی نادیده گرفته شود.

بر اساس شواهد موجود از ابتدای از تأسیس سازمان بهزیستی کشور وظایف متعددی بر عهده مدیران این نهاد گذاشته شد و در میان ۵۲ وظیفه‌ای که در این خصوص به ثبت رسیده است می‌توان به مشکلات و موضوعاتی چون رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، تلاش برای تامین سلامت روان جامعه و کاهش میزان تنش‌ها، امور مربوط مهدهای کودک، سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابان اشاره کرد.

همچنین مسئله زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، تلاش برای کاهش آمار طلاق و ایجاد صلح و سازش بین زوجین و مهارت آموزی آن‌ها، ارائه مشاوره‌های فردی و گروهی، معضل اشتغال و تامین مسکن مناسب، آموزش های پیش از ازدواج و ... نیز بخشی دیگر از وظایف مدیران رده بالای سازمان بهزیستی کشور است.

 

نقش توانمندسازی مددجویان در خروج آن‌ها از چرخه حمایتی!

اولویت رئیس آینده سازمان بهزیستی کشور باید بیش از هر چیز دیگری به مقوله توانمند سازی افراد تحت پوشش و به درآمد پایدار رساندن آن‌ها و همچنین موضوع مهم و حیاتی کاهش آسیب‌های اجتماعی متمرکز شود.

در حال حاضر تعداد خانواده‌های ایرانی دچار مشکل که به دلایل مختلف در شرایط شیوع بیماری کرونا دچار مشکلات معیشتی و رفاهی شده‌اند کم نیست و از طرف دیگر به گفته مسئولان سازمان بهزیستی کشور امکان تحت پوشش قرار دادن آن‌ها به یکباره و فوری وجود ندارد و طی هر سال آمار هزاران نفری افرادی که به دلایلی امکان تحت پوشش قرار دادن و حمایت از  آن‌ها وجود ندارد، با عنوان پشت نوبتی ها ارائه می‌شود.

به شرط ایجاد مشاغل درآمد زا و البته متناسب با شرایط مددجویان تحت پوشش بخش زیادی از این افراد از چرخه حمایتی خارج شده و افراد پشت نوبتی با سرعت بیشتری به این چرخه حمایت وارد می‌شوند و در واقع اصل اقدامات حمایتی دستگاهی چون سازمان بهزیستی کشور باید بر توانمند سازی افراد تحت پوشش تمرکز پیدا کند.
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما