تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۸
جالب است ۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به توان شرکت‌های قطعه‌ساز گفت: با استفاده از ظرفیت تلاش جوانان و ورود دانش به عالی‌سازی قطعات خودرو این روند در آینده‌ای نزدیک نه‌تنها نیاز داخلی را پوشش می‌دهد بلکه منجر به صادرات نیز خواهد شد.
دانش بنیانی، روندی که داخلی سازی قطعات در صنعت خودرو را محقق می‌کند
به گزارش بیان ما؛ سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس   درباره ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی در صنعت خودرو اظهار کرد: امروز دنیا در حال حرکت به سمت تولیدات دانش‌بنیان است، و درصورتی‌که کشور ما در این زمینه اقدام مؤثری انجام ندهد از قافلهٔ جهانی جا خواهیم ماند.

وی ادامه داد: در کشور ما امروز در صورت کم‌کاری در استفاده از دانش در تولید و صنعت قطعاً هزینه‌های بالایی را باید پرداخت کنیم و ضرورت این کار روزبه‌روز برای همه اقشار روشن‌تر می‌شود. تأکیدات رهبر معظم انقلاب هم‌نشان می‌دهد که چاره‌ای جز این نداریم که تولیداتمان را به سمت دانش‌بنیان شدن سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه این روزها دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو به یک مطالبهٔ عمومی تبدیل شده است گفت: این نیاز در شرایط اقتصادی کنونی کشور ما یک نیاز روز جامعه است که باتوجه‌به اینکه خودروهای بنزینی اندک‌اندک جایگاه خودشان را از دست می‌دهند و خودروهای هیبریدی جای آنها را خواهند گرفت. در این شرایط، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

این نماینده مردم تاکید کرد: دانش‌بنیان‌ها این توان را دارند که صنعت خودروی کشور را جلو پیش ببرند. این شرکت‌ها می‌توانند به تولید خودروهایی بپردازند که کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمتری داشته باشند، امنیت بیشتری به صاحبان خود بدهند و از کیفیت بالاتری از هر لحاظ برخوردار باشند.

به گفتهٔ این عضو کمیسیون صنایع و معادن، شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت‌های فراوانی دارند و می‌توانند به پیشرفت صنعت خودروی کشور کمک کنند و خلائی را که اکنون صنعت خودرو در کشور با آن درگیر است را پر کنند.

وی ادامه داد: باتوجه‌به نکات گفته شده، ضرورت استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودرو روشن‌تر از کارکردهای این شرکت‌ها در سایر صنایع است.

وی با تاکید بر پتانسیل‌های فراوان موجود در کشور گفت: برای اعتلای صنعت خودرو می‌توانیم از این توانایی‌ها نهایت بهره را ببریم که نیروی کار جوان، متعهد و انقلابی از جملهٔ این ظرفیت‌هاست که می‌شود روی این قشر حساب ویژه باز کرد.

وی پیش‌بینی کرد: باتوجه‌به اهتمامی که امروز در جامعه به بحث دانش‌بنیان‌ها داریم، بعید نیست در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد جهش قابل‌ملاحظه‌ای در صنعت خودرو، در سایهٔ فعالیت‌های دانش‌بنیانی که اکنون دارد پیگیری می‌شود، باشیم.

حسینی کیا خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوعی که باید در صنعت خودرو به آن توجه داشته باشیم، مسئلهٔ تحقیق و توسعه است و لازم است تا گام‌های بزرگی در این راستا برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون حدود ۱ درصد در این بخش هزینه می‌کنیم درحالی‌که در کشورهای پیشرفته میزان این شاخص بسیار بالاتر است. لازم است سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش داشته باشیم تا در حوزه‌های مختلف از جمله قطعه‌سازی پیشرفت کنیم.



وی اظهار کرد: با تقویت دانش‌بنیان‌ها در روند تولید شرکت‌های قطعه‌سازی این ظرفیت‌ برای عالی‌سازی قطعات به وجود خواهد آمد تا این تولیدات به عرصه صادرات نیز وارد شود و برای تحقق این روند و دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو، باید از ظرفیت‌های دانش بنیانی قطعه‌سازان بزرگ برای داخلی سازی قطعات استفاده کرد که یکی از این راه‌ها استفاده از منابع بانکی برای تقویت این روند است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تأثیر کاهش تدریجی دیوار تعرفه‌ای خودروهای خارجی بر پیشرفت صنایع خودرویی کشور گفت: معمولاً سیاست دولت‌ها در تعرفه‌گذاری این است که به حمایت از کالای داخلی بپردازند. اما این تعرفه دائمی نیست و تا وقتی ارائه می‌شود که بازار خودرو جان بگیرد. در ادامه باید در عین اینکه تعرفه صفر می‌شود آن کالا به حیات خودش ادامه دهد و با نمونهٔ مشابه خارجی‌اش رقابت کند؛ بنابراین، حمایت‌های تعرفه‌ای باید به‌صورت موقت و در ابتدای تولید کالای موردنظر اعمال شود اما در ادامه باید حذف شود تا فضای رقابتی به وجود بیاید. short_url/vdcj8ievmuqeyoz.fsfu.html
bayanema.ir/vdcj8ievmuqeyoz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین