تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۸
جالب است ۰
با پیشرفت تکنولوژی و کشف علوم جدید ، یکی از زمینه هایی که دستخوش تغییرات گسترده شده است ، بحث انتقال داده ها و اطلاعات است.
سواد رسانه ، ضرورت عصر حاضر
به گزارش بیان ما ؛ با پیشرفت تکنولوژی و کشف علوم جدید ، یکی از زمینه هایی که دستخوش تغییرات گسترده شده است ، بحث انتقال داده ها و اطلاعات است. در گذشته این امر به وسیله روزنامه ها و جراید و به صورت محدود توسط رادیو و تلویزیون اتفاق می افتاد و افراد دخیل در آن محدود بودند.لکن امروزه هر فرد به تنهایی میتواند روایت گر خبر یا اتفاقی باشد و یک تنه در اجتماع تأثیر بگذارد و با ذهنیت و زاویه دید خود هر خبر یا تحلیلی را ارائه کند.
از طرفی دیگر صاحبان پول و ثروت از این ابزار استفاده میکنند تا از طریق رسانه بر ذهن جوامع مسلط شده و افکار و عقاید همسو با خود را گسترش دهند و بر قدرت و ثروت خود بیفزایند.
 این افراد به جای هزینه های گزاف برای برخورد سخت و نظامی با مردم استفاده از رسانه را انتخاب میکنند و موریانه وار جامعه هدف خود را تغییر میدهند. همین امر باعث اهمیت رسانه و ضرورت به مراتب مهم سواد رسانه ای شده است.
سواد رسانه ای چیست؟
سواد رسانه ای مهارتی است که هر فرد می تواند آن را در خود پدیدار کند و روز به روز بر رشد و گستردگی اش افزون کند.این علم به معنای قدرت بر دسترسی ، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای است که به فرد این امکان را می دهد تا خود به تولید محتوا در فضای رسانه ای دست بزند.
بخش های مختلف سواد رسانه
سواد رسانه ای چند بخش و عنوان دارد که عبارت است از:
1- آگاهی نسبت به محتوای تولیدی رسانه ها 2- کسب مهارت تماشای انتقادی و تحلیلی محتوا 3- تجزیه و تحلیل رسانه ها از بعد سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و... که در وهله اول قابل درک نیستند.
میزان سواد رسانه ای در ایران
شاید تا به حال متوجه شده اید که در کشور ما گاها با بارگذاری یک فایل صوتی یا تصویری ، موج های عظیم اجتماعی له یا علیه فرد یا جریانی شکل گرفته که تصمیم گیران و افراد جامعه را به یک سمت و سو سوق می دهد . ایجاد و عدم شکل گیری این
کنش ها همه تحت تاثیر سواد رسانه ای قرار میگیرند . میتوانند به وسیله کسب مهارت های مربوطه خنثی  و یا بی اثر شوند.چرا که شخص دارای مهارت رسانه ای به سختی تحت تاثیر چنین جریاناتی قرار میگیرد و سعی میکند در این فضا ها تحلیل و جهت گیری خودش را داشته باشد. اما با وجود فضای باز رسانه ای و در دسترس قرار داشتن بی قید و شرط فضای مجازی برای عموم مردم جامعه از کودک چند ساله گرفته تا کهن سال ترین افراد ، شاهد یک بی سوادی فرا گیر در بین عموم مردم هستیم.
آمار سطح سواد رسانه ای در ایران
 از حیث آماری سطح سواد رسانه ای در شهر های بزرگ ایران 22.9 درصد. یعنی فقط 22 درصد مردم قدرت تحلیل شنیده ها و دیده های خود را دارند که خود فاجعه ای عظیم است. این آمار در مناطق حومه شهر 18 در صد و در شهر های کوچک 18.9 در صد و در مناطق روستایی 17 در صد میباشد. اما سطح عمومی مردم کشورمان نسبت به رسانه ها عدد 12 از 100 میباشد.یعنی کمتر از یک سوم جامعه ما نسبت به هجوم رسانه ای دشمن ایمن هستند و ما بقی در معرض تبلیغات مسموم رسانه ها قرار دارند.
آموزش پاشنه آشیل سواد رسانه
آزادی فضای مجازی در ایران و سوء استفاده دشمنان از این فضا بر علیه منافع سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اقتصادی کشورمان باعث می شود تا اهمیت اشاعه سود رسانه ای در کشور مورد درک قرار بگیرد.
 یکی از بهترین راه ها برای واکسینه نمودن افراد جامعه در برابر مضرات فضای رسانه ، آموزش فراگیر مردم از زمان مدرسه تا بزرگ سالی است . کاری که بسیاری از کشور های دنیا سالهاست در حال پیاده سازی هستند.
علاوه بر این امر باید با وضع قوانین جدید ویا تکمیل قوانین موجود ،دسترسی ها به این چاقوی دو لبه را هدفمند کرده و برای هر سن و صنفی شیوه ارتباطی تعریف کنند.
با توجه به تاثیر ملموس رسانه بر اقتصاد ، امنیت و فضای حاکم بر جامعه می طلبد تا سرعت چاره اندیشی مسئولان در این زمینه بیشتر شود. short_url/vdcjtaevouqeytz.fsfu.html
bayanema.ir/vdcjtaevouqeytz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین