مؤسسه آموزش عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۳ رتبهبندی تأثیر خود نام ۲۰ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسههای برتر جهان منتشر کرده است.
به گزارش بیان ما؛ به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبهبندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام ۱۵۹۱ مؤسسه از ۱۱۲ کشور گوناگون جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبهبندی ۲۷ مؤسسه از ایران در میان مؤسسههای برتر جهان جای گرفته بودند. رتبهبندی تأثیر آموزش عالی تایمز، میزان مؤفقیت دانشگاههای جهان را در برآوردن اهداف توسعه پایدار سازمان ملل اندازهگیری میکند.
رتبهبندی تأثیر آموزش عالی تایمز تنها نظامی است که دانشگاهها را بر پایه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی میکند. این نظام از شاخصهایی که به دقت طراحی شدهاند برای ارائه مقایسههای جامع و متوازن در چهار حوزه گسترده پژوهش، نظارت، انتقال دانش به جامعه، و آموزش بهرهبرداری میکند. در این نظام رتبهبندی ۱۷ هدف توسعه پایدار سازمان ملل اندازهگیری میشود. دانشگاهها میتوانند دادههای مربوط به هر تعداد از اهداف توسعه پایدار را تا جایی که بتوانند ارائه کنند. هر هدف دارای یک سری معیار است که برای ارزیابی عملکرد دانشگاه در آن هدف استفاده میشود. هر دانشگاهی که دادههای مربوط به هدف ۱۷ و دستکم سه هدف دیگر را ارائه دهد، در رتبهبندی کلی گنجانده میشود.
امتیاز هر هدف به گونهای محاسبه میشود که بالاترین امتیاز در هر هدف در محاسبات کلی ۱۰۰ و کمترین امتیاز صفر باشد. این روش برای تنظیم تفاوتهای جزئی در محدوده امتیازدهی در هر هدف و اطمینان از اینکه با دانشگاهها به طور عادلانه رفتار میشود، کارآمد است. در جدول یک، رتبههای ملی و جهانی مؤسسههای ایرانی و در جدول دو، بهترین امتیازهای کسبشدة آنها در اهداف گوناگون آمدهاند.
جدول ۱‑۱. امتیاز کل و رتبه مؤسسههای ایرانی در نظام رتبهبندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ میلادی
جدول ۱‑۲. بهترین امتیازهای کسبشده مؤسسههای ایرانی در هدفهای گوناگون نظام رتبهبندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ میلادی
بر اساس بررسیهای سامانه نمای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، در ویرایش ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبهبندی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، «Western Sydney University» پیشگام در جهان است و «دانشگاه منچستر»، «دانشگاه کوئینز»، «دانشگاه سینز مالزی»، «دانشگاه تاسمانیا»، «دانشگاه ایالتی آریزونا»، «دانشگاه آلبرتا»، «دانشگاه آر ام آی تی»، «دانشگاه آلبورگ»، و «دانشگاه ویکتوریا» در جایگاههای دوم تا دهم (از نگاه امتیاز، نهم) هستند. short_url/vdcjyoevouqevxz.fsfu.html