تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۸
جالب است ۰
عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت:

در مورد تسهیلات بانکی از همان قدم اول فساد شروع می‌شود

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در واقع در مورد تسهیلات بانکی از همان قدم اول فساد شروع می‌شود، گفت:نظارت درون بنگاهی در بانک‌ها باید دقیق‌تر باشد.
نظارت درون بنگاهی در بانک‌ها باید دقیق‌تر باشد
به گزارش بیان ما؛ آرمان خالقی  در مورد کارشکنی بانک‌ها در اعطای تسهیلات به تولید و رشد دلال‌بازی در این بخش با بیان اینکه آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: آماری که می‌توان به دست آورد، چیزی است که از سامانه بهین‌یاب می‌توان استخراج کرد. آنجا مشخص می‌شود که چه تقاضاهایی به بانک ارجاع شده‌اند.

وی ادامه داد:وقتی منابع بانک‌ها برای بخش تولید محدود است و با توجه به این که همه می‌خواهند به آن دسترسی پیدا کنند، فساد در این بخش رخنه می‌کند.
در مورد تسهیلات بانکی از همان قدم اول فساد شروع می‌شود
عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در واقع در مورد تسهیلات بانکی از همان قدم اول فساد شروع می‌شود، گفت: بعد از اینکه طرحی جهت دریافت وام پذیرفته می شود، یک سری دلال پیدا می‌شوند که طرح توجیهی بنویسند یا اینکه درصدی از وام را می‌گیرند و دریافت تسهیلات را قطعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

خالقی با بیان اینکه دلالان به بانک وصل هستند و ارتباطاتی دارند که کار را پیش می برند، گفت:  چون محدودیت‌ها خیلی زیاد بوده، فساد هم شکل گرفته است. کارشناسان بانک سلیقه‌ای برخورد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و با یک ایراد سطحی یا بهانه‌گیری، پرداخت وام را منتفی یا متوقف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند در حالی که به برخی موارد مشابه به سادگی وام پرداخت می‌شود.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: وقتی به معاونت اعتباری یک بانک مراجعه می‌کنیم، آن بخش دارای چند کارشناس است که در مورد انواع طرح‌های صنعتی و معدنی نظر می‌دهند و تخصصی در موردش ندارند. این مسأله باعث می‌شود مشکلاتی به وجود آید. ممکن است به یک طرح بیش از نیازش وام دهند، وام گیرنده نمی‌تواند طرح را به نتیجه برساند و پروژه زمین می‌خورد یا اینکه پول را از طرح خارج می‌کند، بانک نمی‌تواند پولش را پس بگیرد و به بیت‌المال هم آسیب می‌رسد.

نظارت درون بنگاهی در بانک‌ها باید دقیق‌تر باشد
خالقی با تاکید بر اینکه نظارت درون بنگاهی در بانک‌ها باید دقیق‌تر باشد، اظهار داشت: بانک‌ها نیز باید بررسی کنند که چرا یک مشتری برای دریافت وام به بانک مراجعه کرده اما موفق به دریافت نشده است.

وی ادامه داد: تا حالا ندیده‌ایم که بانکی به یک مشتری مراجعه کند و بپرسد شما که برای دریافت تسهیلات مراجعه کرده بودید، چرا نتوانستید وام دریافت کنید؟ در این مورد باید گزارشی تهیه شود و آسیب‌شناسی صورت گیرد که بانک متوجه شود برای چه به یک مشتری وام پرداخت نشده است. البته این موضوع برای خود بانک هم مهم نیست و اگر یک مشتری موفق نشد، مشتری بعدی در صف ایستاده است.

چیزی به عنوان خدمات پس از فروش خدمات بانکی وجود ندارد
وی با بیان اینکه کیفیت خدماتی که بانک ارائه می‌کند برایش مهم نیست، تصریح کرد: چیزی به عنوان خدمات پس از فروش خدمات بانکی وجود ندارد. فقط در این حد است که داخل شعبه، دستگاهی گذاشته می‌شود و می‌پرسند آیا از خدمات راضی بودید یا خیر؟ فقط یک بله یا خیر می‌پرسند و آسیب‌شناسی صورت نمی‌گیرد.
  short_url/vdccoeqe.2bqmp8laa2.html
bayanema.ir/vdccoeqe.2bqmp8laa2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما