عضو هیات رئیسه مجلس نسبت به سو مدیریت در دو شرکت خودروساز مطرح داخلی انتقاد کرد.
به گزارش بیان ما؛ مجتبی یوسفی گفت: یکی از موضوعاتی که ما در اقتصاد باید به سمت آن حرکت کنیم خصوصی سازی است، یعنی واگذاری شرکتهای بزرگی که با منابع بیت المال، پول مردم و نفت کشور ساخته شده اند مثل شرکت های پتروشیمی، فولاد و خودروسازیها.
یوسفی مشکل کار را نحوه خصوصی سازی و سازوکار اجرای آن می داند زیرا «این شرکتها همگی تا دو دهه پیش دولتی بودند و چون بنا بود بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری اقتصاد به مردم را داشته باشیم خصولتی شدند، اما این واگذاری به افراد با نفوذ رخ داد و این شرکتهای مردمی متعلق به آنها شد.»
بعد از ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ در سال ۸۴ قرار شد تا دولت از بنگاه داری خارج شود و تنها ۲۰ درصد از سهام شرکتهای خودروساز را در اختیار داشته باشد، بر همین اساس ۱۴ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷.۳۱ درصد از سهام سایپا در دست دولت باقی ماند و مابقی سهام واگذار شد.
به گفته یوسفی در مدیریت آنها همین اتفاق افتاده و نشانه آن را خودروهای بی کیفیت با قیمت بالا ، تولید بدون نظارت، ممنوعیت واردات خودروی خارجی به دلیل لابی بالای آنها میداند.
سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور در روزهای گذشته اعلام کرده بود که در حادثه تصادف ۵۸ خودرو در بهبهان که منجر به فوت ۴ نفر و زخمی شدن ۴۱ نفر شد، ایربگ هیچ خودرویی باز نشده است.
یوسفی تاکید می کند که «برای ما مهم است که ۷۰۰ هزار کارگر و قطعه ساز خودرو که مستقیم و غیر مستقیم با صنعت خودرو در ارتباط هستند معیشتشان به خطر نیفتد».
عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است که هر جا که بحث قیمت گذاری و کیفیت پایین خودروی تولیدی این دو خودروساز میرسیم نامشان شرکت خصوصی میشود و تحولات ارز روی قیمت خودروهایشان تاثیر میگذارد و وقتی قیمت ارز پایین میآید میگویند مبنای ما قیمت گذاری ارزی نبوده است. حتی در برهه ای وقتی دلار بالا رفت گفتند ۴۰ تا ۵۰ درصد قطعات پراید از خارج وارد میشود و قیمت خودرویی که جان مردم را در جادهها میگیرد به این بهانه بالا بردند.
یوسفی معتقد است «این مدیریت دو گانه یعنی سو مدیریتی که وزارت صمت باید تکلیفش را با آنها مشخص کند.»
عضو هیات رئیسه مجلس ضمن تائید وجود مدیریتها و واگذاریهای تو در تو در این شرکت های خودروسازی می گوید: دستگاهی که باید بر عملکرد آنها نظارت کند سهام دار ایران خودرو و سایپا شده و این یعنی حیات خلوتی درست کرده ایم برای برخیها که مردم، قطعه ساز، متخصصین دانشگاهی ناراضی هستند و عدهای به خاطر سو مدیریت پاداشهای آنچنانی میگیرند و هزینه سو مدیریت را از جیب مردم برداشت میکنند. short_url/vdcgny9y.ak9tz4prra.html